Eén van de manieren om te stijgen in de Google ranglijst is om bezoekers van je site zo lang mogelijk vast te houden. De tijd die mensen op je site doorbrengen wordt ook wel dwell time genoemd.

Het is echter een gegeven dat dwell-tijd niet verschijnt in Google Analytics, dus vraag je je waarschijnlijk af hoe je deze factor moet meten. Er is geen enkele tijdberekeningsformule. Berekening van deze tijd is echter mogelijk met behulp van de “gemiddelde sessie duur” metric in Google Analytics. Dit verwijst naar de gemiddelde tijd die op jouw site wordt besteed nadat een gebruiker op één van jouw pagina’s landt.

Verblijftijd

Je kunt dus een ​​idee van jouw gemiddelde verblijftijd  krijgen. Om te beginnen meld je je aan bij je Google Analytics-account. Je klikt op Gedrag, daarna op Inhoud van de site en Landingspagina’s waar je een nieuw segment aanmaakt waarin je aangeeft dat je alleen maar organisch verkeer wil bekijken. Vervolgens krijg je de sessieduur.

Wat doet deze informatie? Zoals met elke metriek, laat het je zien wat wel en niet werkt. Zeg dat je naar je duur op verschillende pagina’s kijkt en dat er één, in het bijzonder, opvalt vanwege het hebben van een tijd van vier minuten, terwijl de anderen minder dan twee minuten hebben.

Bekijk die pagina. Waarin is deze anders? Wellicht heeft het meer tekst, worden er aangepaste visuals gebruikt of staat er een video op. Dit zijn enkele van de manieren waarop je de tijd kunt verhogen. Lees verder om meer te weten te komen.

Hoe de tijd te verhogen

Het begrijpen van de betekenis en het berekenen van de tijd is slechts de helft van de strijd. Nu moet je erachter komen hoe je de SEO-rankings van de site kunt verhogen. Hier zijn enkele ideeën.

Produceer langer (en betere) inhoud

Het lijkt logisch genoeg, als je meer inhoud op de pagina plaatst, moeten mensen meer tijd doorbrengen. Dientengevolge neemt de meeste tijd in SEO toe. Hoewel het misschien voor de hand ligt, is het nut van de inhoud van de lange vorm pas in de afgelopen jaren algemeen erkend. Meestal moet een stukje inhoud ten minste 2000 woorden hebben om te worden beschouwd als lange vorm.

Natuurlijk is het niet alleen de hoeveelheid die ertoe doet. Kwaliteit is ook van cruciaal belang. Als jouw gebruiker een of twee alinea’s van ondermaatse inhoud leest, klikken ze snel weg. Dit kan dan uiteindelijk je positie op de ranglijst van zoekmachines schaden.

Gebruik strategische interne linking

Met interne links kun je bezoekers langer op jouw website houden. Natuurlijk kunnen deze links niet willekeurig zijn. Het kiezen van relevante links die logischerwijs van belang zijn voor de gebruiker, op basis van het huidige stuk inhoud dat ze bekijken, is van cruciaal belang. Dit is linkbuilding strategie.

Omdat dit specialistische kennis vereist kiezen veel websites voor linkbuilding uitbesteden. Dit spaart kostbare tijd uit en zorgt voor het snelste resultaat.

Zorg er in ieder geval voor dat je inhoud makkelijk te scannen is, dit doe je door het overzichtelijk te houden, bijvoorbeeld met het gebruik van bullets en paragrafen.